| |
PE1MVX > DUTCH 12.03.06 03:02l 215 Lines 10233 Bytes #999 (0) @ WW
BID : 25997_PE1MVX
Read: GUEST DK3EL
Subj: PI4WNO,Bull.2006/03/12(911)
Path: DB0FHN<DB0RGB<DB0MRW<DK0WUE<DB0RES<ON0AR<PI8ZAA<PI8HGL<PE1MVX
Sent: 060311/2313Z @:PE1MVX.PI8HGL.#ZH1.NLD.EU #:25997 [Wassenaar] $:25997_PE1M
From: PE1MVX@PE1MVX.PI8HGL.#ZH1.NLD.EU
To : DUTCH@WW
RYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRY
----------------------------------------------------------------
- PI4WNO Bulletin nr.911, 2006/03/12 (week 11) 19-de jaargang -
----------------------------------------------------------------
- Clubstation v.d. Afdeling WOERDEN EN OMSTREKEN van de VERON -
- RTTY-bulletin: 10.30, Phone-bulletin 11.00, dan Phone-Ronde. -
- Herhaling van het Bulletin om 12.00 uur op 3.580 MHz in MT63 -
- SSTV: 09.00-10.15, 145.300. (Maandag: 19.00-20.30, 28.700) -
- Tijdens -RTTY- kunnen luisteramateurs inmelden: 0348-412738 -
----------------------------------------------------------------
- Statistiek is als een lantaarnpaal voor een dronken man, -
- meer ter ondersteuning dan ter verlichting.(A.Dobbeleir,RUG) -
----------------------------------------------------------------
Vorige week waren in de ronde: PE1MPA, PD0IDQ, PA2HJM, PA0AJU,
PA0KJB, PA3FOL, PA3CXM, PE2MOS, PD1AMY, PA3JWC, PD0CCV, PA3EJE,
PE1ECX, PA3LN, PD2FR, PE2JB, PA3GUF, PA1AFC, PA3RDF, PA0MW,
PAoPUH, NL-12432, Tim. MT63: PA0MRN.
BIJEENKOMSTEN.
-------------
GEEN PROBLEMEN MEER!(3)
--------------------
De laatste tijd liep het aantal bezoekers van onze bijeenkomsten
ietsje terug. Bij navraag bleek, dat de grootste oorzaak was, de
moeilijke bereikbaarheid wegens de voortdurende wegopbrekingen,
wegomleidingen en vooral het parkeerprobleem in Woerden.
Dit was tevens een van de redenen dat we eigenlijk geen sprekers
meer durfden uitnodigen.
Welnu, deze problemen zijn geheel opgelost, omdat we, zoals
intussen wel bekend is, de beschikking hebben gekregen over de
Cantine van het bedrijf van een van onze leden:
"Heftruck Service Woerden", Kuipersweg 6, te Woerden.
Daarom willen we nu een oproep doen aan alle leden (natuurlijk
ook niet leden!) aanwezig te zijn bij de
"FEESTELIJKE INWIJDING"
van ons nieuwe onderkomen op woensdag 15 maart a.s.
Aanvang 20.00 uur. Inpraten op 134.575 MHz.
CURSUS ZENDAMATEUR.
-------------------
Peter, PA3GNC, is weer bereid een cursus geven voor zendamateur
met minimaal 4 deelnemers en evt. wel op zondag.
Deze cursus zou in ons nieuwe onderkomen gehouden kunnen worden.
Eventuele deelnemers dienen zichzelf op te geven voor verdere
informatie bij Peter: pa3gnc(at)amsat.org
!Peter zal op deze avond aanwezig zijn voor verdere informatie!
TECHNIEK IN DE NATUURKUNDE. (Slot)
---------------------------
Verslag van een lezing van Jos, PA3ACJ, door PA0PHB:
SUPERGELEIDING
--------------
Supergeleiding is het verschijnsel dat bij temperaturen beneden
een kritische waarde de electrische weerstand van het materiaal
nul is. Er is dan helemaal geen spanning en dus geen vermogen
nodig om een stroom door een spoel te laten lopen. Helaas ligt
de temperatuur waarbij dit verschijnsel optreedt zeer dicht bij
het absolute nulpunt. Dat is nul Kelvin ofwel minus 273 graden
Celsius. Die kritische temperatuur is ook nog afhankelijk van
het magneetveld waarin de geleider aan bloot is gesteld.
Sommige metaallegeringen, zoals Niobium-Titaan zijn supergelei-
dend bij 4 graden Kelvin en kunnen dan gekoeld worden met
vloeibaar Helium. Het kan dan gebruikt worden om magneten te
maken van 1 tot 2 Tesla. Zulk supergeleidend draad ziet er uit
als litzedraad, zeer veel dunne draadjes van supergeleidend
materiaal die ingebed zitten in koper. De dunne draadjes dienen
er voor om de stroom te verdelen over de gehele doorsnede. Het
koper heeft twee functies. De eerste functie is de afvoer van de
warmte voor het geval dat een filamentje plotseling uit super-
geleiding zou raken. De tweede functie treedt in werking op het
moment dat plotseling de draad uit supergeleiding raakt.
Dan neemt het koperdeel de stroom over van de Niobium-titaan
filamenten, zodat de draad niet plotseling verbrandt.
Supergeleiding is ontdekt in 1911 en vele tientallen jaren is
men bezig geweest met het zoeken naar materialen die bij hogere
temperaturen supergeleidend werden, echter zonder veel succes.
Zo'n 20 Kelvin was het maximum dat met metaallegeringen bereikt
kan worden.
Midden in de 80-er jaren kwam er een doorbraak. Toen bleek dat
sommige electrische isolatoren bij lage temperaturen vreemde
geleiding vertoonden. Met name de YBCO-verbindingen
(Yttrium - barium - koper - zuurstof) bleken rond 100 Kelvin
supergeleidend te worden. Een euforie ontstond, immers nu kon
met het goed verkrijgbare vloeibare lucht supergeleiding verkre-
gen worden. Helaas neemt de kritische temperatuur sterk af met
toenemend magneet veld. Het is dus (nog) niet mogelijk om er
sterke supergeleidende electromagneten mee te maken van deze z.g.
HiTC materialen .
Jos gaf een demonstratie van het verschijnsel. In een bakje van
piepschuim plaatste hij een blokje YBCO. Met een permanente
magneet kon hij ongehinderd in de buurt van het blokje komen.
Daarna werd het bakje gevuld met vloeibare lucht en gewacht
totdat het blokje voldoende was afgekoeld. Het bleek nu niet
meer mogelijk om met de magneet in de buurt van het blokje te
komen. De magnetische veldlijnen worden door het nu supergelei-
dende materiaal zo afgebogen dat een sterke afstotende kracht
ontstaat. Het permanentmagneetje kon zo boven het supergeleidend
blok blijven zweven.
De natuurkundige principes en technieken die Jos ons liet zien
zijn nu gemeengoed geworden in ons dagelijks leven, zelfs in
onze huiskamer. Zonder lasers zouden de DVD-spelers niet werken
en magneten zijn een essentieel onderdeel van de harddisk.
Defekte CDROMs en harddisks bevatten daarom leuke onderdelen om
eens mee te experimenteren wanneer de condities weer eens te
wensen over laten. (PA0PHB)
NEDERLANDERS IN QSO MET RUIMTESTATION ISS.
------------------------------------------
Hallo Allemaal,
Op vrijdag 3 maart hebben PE1EZU, en PA0DVD een (voice) QSO
gemaakt met astronaut Bill McArthur (NA1SS).
PE1EZU maakte zijn (leuke) verbinding met een rondstraler!!!
Zelfs met een rondstraler zijn de ISS signalen vaak 5/9 plus !
Hier kunt u het QSO van NA1SS met PA0DVD beluisteren:
http://pd0rkc.ontwikkel.nl/ISSAUDIO/03march2006NA1SS_PA0DVD3mp3
Astronaut Bill McArthur vindt hamradio prachtig en heeft al meer
dan 115 verschillende landen gewerkt (meer dan 1300 QSO's).
Normaal staat het ISS hamradio systeem altijd (24h per dag) in
de APRS digipeater mode geschakeld (en de bbs staat ook aan).
Hier kun je zien waar het ruimte station zich nu bevind:
http://spaceflight.nasa.gov/realdata/tracking/index.html
De cirkel is het radio (en zicht) bereik!
Voice frequenties (mode FM):
145.800 Mhz RX downlink.
145.200 Mhz TX uplink voor een voice QSO met de astronaut(en).
Je kan dus ook gewoon je (-600khz) repeater shift inschakelen.
PACKET/APRS (1k2 baud) frequenties:
145.800 Mhz RX downlink
145.990 Mhz TX uplink
ISS callsign digipeater: RS0ISS-3
ISS bbs packet callsign: RS0ISS-11
Je kan je transceiver het beste in de SPLIT mode instellen.
Overigens is er geen garantie dat astronaut McArthur in
voice komt (het is maar net wanneer hij zin heeft).
Het is algemeen bekend dat hij veel actief in de weekenden is.
Je kan je transceiver ook (altijd) even in de squelch zetten op
145.800 Mhz (FM).
Veel Succes en geef eens een reaktie in deze nieuwsgroep.
Meer ISS info kunt u zien op mijn website:
http://pd0rkc.ontwikkel.nl 73's Cor PD0RKC (via Derk, PA0DVD)
VHF-DAG 2006.
-------------
Dit jaar is de VHF-dag gepland op zaterdag 1 april (nee, geen 1
april grap!). Waren er de afgelopen jaren thema's verbonden aan
deze dag, dit jaar zal het variatie zijn wat de klok slaat.
Er zal voor ieder wat interessants te horen of te zien zijn.
Zoals gebruikelijk zal er een openingswoord door de voorzitter
worden gesproken, waarna de bezoekers in het Forum hun vragen of
gedachten naar voren kunnen brengen. Verder zal er gedurende de
dag een drietal lezingen worden verzorgd door zowel binnenlandse
als buitenlandse gastsprekers. Zes meter DX zal ongetwijfeld met
Italiaanse charme worden belicht door IoWTD (Stefano) en IKoFTA,
(Sergio). Daarnaast zal er een lezing worden verzorgd door Jan,
(PAoJMG), de voorzitter van de EMC-cie, die met name voor de
microgolf mensen van belang is. Nieuwe toepassingen zoals UWB en
WAPECS zijn bedreigingen voor gebruikers van de hogere banden.
Een onderwerp wat zondermeer discussies zal oproepen! De laatste
lezing betreft de Nederlandse satelliet Delphi-C3.
Wouter-Jan Ubbels zal uitgebreid stilstaan bij het proces m.b.t.
het ontwerp, de bouw en het gebruik van deze kunstmaan.
Daarnaast zal er door diverse bekende vrijwillige specialisten
de hele dag weer worden gezorgd voor meetopstellingen waar u uw
apparatuur kunt laten testen. Als u van te voren bij Hans,
(pa0ehg(at)amsat.org) aangeeft wat u mogelijkerwijs mee wilt
nemen, dan kan er evt. voor specifieke meetapparatuur worden
gezorgd.
De gekozen locatie voor dit jaar is de Kayersheerdt.
Deze is gevestigd aan de 1e Wormenseweg 494, 7333GZ te Apeldoorn
en is bereikbaar per tel: 055-5335234.
We hopen samen met jullie er weer een leerzame en gezellige dag
van te maken.
AGENDA:
10.00-10.15 Inloop
10.15-11.00 Opening
11.15-12.00 Lezing 6 mtr DX door IoWTD en IKoFTA.
12.00-13.00 Pauze Lunch te verkrijgen (kopen) in het restaurant
13.00-14.00 Lezing UWB en WAPECS door PAoJMG, v.d. EMC-cie
14.00-15.00 Lezing Satelliet Delphi-C3 door Wouter-Jan Ubbels
Metingen:
Gedurenden de dag van 10.45-15.30 in een van de zalen.
Namens de VHF-cie, Evert Bakker, PA2KW, VHF-manager.
TENSLOTTE.
----------
Overname van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding.
Hebt U nieuwtjes, vraag/aanbod, schrijf naar: PI4WNO p/a PA0PIM,
Amsteloord 31, 3448 BB WOERDEN of E-mail: pi4wno(at)amsat.org
Bulletin kan ook gelezen worden op WWW.VERON.NL/AFDELING/WOERDEN
Giro-nr 193190, VERON Afd.66 Leidsestraatweg 51 3443 BR Woerden.
Prettige dag en tot woensdag of volgende week, 73 de PI4WNO.
-------------------- Opr. PA0PIM. ------------------------------
nnnn
nnnn
Read previous mail | Read next mail
| |